Welcome to my blog! Be nice here. Thank you:D Follow | Dashboard
Alya Izzati Harme




Blue Ocean VS Red Ocean
December 16, 2011 | 12/16/2011 08:30:00 PM | 0 love(s)
Pernah x dgr "Blue Ocean"? Kalau x pun, "Red Ocean" ke? Haaa...sebenarnya blue and red ocean ny adalah satu concept ataupun strategy perniagaan dalam dunia sekarang yang kini ekonomi kian membangun. Aku ny nak kata up to date tu x la sgt. Tp blh la dikatakan peka dgn isu-isu sekarang. ok.. daripada warna itu sendiri. Biasanya, biru selalu kita kaitkan dengan warna yang sgt tenang, cool, harmoni dan damai. Betul x? Manakala, merah pulak, warna yang menunjukkan keganasan, keberanian, ketegasan ataupun kejahatan. Betul kan? Haaa.. Justeru, apa itu pula blue ocean & red ocean?

Meh cni nak berkongsi..

Sekarang, kalau kite tgk skrg, restoran & supermarket byk yang dibina sebelah2, dekat2 je.. dlm ati aku, aku fikir jugak, diorg ny berniaga dekat2 x takut ke kalau x untung ke rugi ke pe ke. ye la.. masyarakat tgk.. ada byk choices. boleh pilih mana2 kedai yang mereka suka. kalau tgk kat petronas un, kat situ jgk lah ada Subway, McD, KFC..haaa..aku tgk mcm satu persaingan je utk peniaga 2 berniaga..dah la sebelah2 plk 2. Sbg contoh, kalau KFC x ada pelanggan, x ke dia malu kat Subway & McD (and vice versa). Tapi,, pemikiran  aku silap sebenarnya. Dengan dunia kini yang semakin moden, berkembang, diorang dah mengamalkan "Blue Ocean", iaitu di mana mereka x perlu compete sesama sendiri dgn cara kotor dan di mana mereka tidak kisah ttg pilihan pelanggan. Itu adalah hak pelanggan untuk memilih berdasarkan servis yang berkualiti. That's what economies practice nowadays.

Kalau kita tgk skrg pulak, berbeza kan cara perniagaan di pasar malam dengan tempat2 perniagaan lain? haa..dekat pasar malam, diorang still mengamalkan "Red Ocean" iaitu di mana kita dpt perhatikan, contohnya, kalau kita beli dekat satu gerai ni dengan harga yang murah. tapi, bila kita jalan2 lagi pergi gerai lain, tgk2 gerai tu lagi murah, dah la kuantiti byk pulak 2..haaa... itulah yang dimaksudkan Red Ocean. Mereka bersaing dengan menggunakan harga yang dpt memikat para pelanggan.

Kesimpulannya di sini, baguslah ekonomi sekarang mengamalkan Blue Ocean punya concept. Dengan itu, peniaga2 tidak perlu bermusuhan untuk meningkatkan perniagaan masing2. Mereka juga akan perbaiki servis, kualiti mereka agar dapat menjadi plihan hati para pelanggan. Haa.. x ke itu adalah sebuah persaingan yang sihat :)

Older Post | Newer Post